Страницата е създадена на 1 юли 2023 г. и е в процес на разработка, това е началната ѝ версия (0.1). Обясненията и примерите ще се въвеждат на етапи и бавно - това вероятно ще продължи години, тъй като е нещо странично. Всичко е групирано в три основни раздела: съдържания, форми, техники. Позоваванията са главно към трите стихосбирки: Е:то. (2000), Ще: (2011), :беше... (2022)
Съдържания
Области
- Черно море - В „Е:то.“ се говори за „черноморското затворено огледало-изход“, вж. „Остранен Взгляд“. По-нататък - в „Кавказъ (операционализъм)“ - се казва: „Черно море е най-средиземното“. Реално това е една от най-важните области общо за трите стихосбирки. Черно море присъства на задната корица на „Е:то.“ като карта от анонимен атлас - Bibl. Vaticana. Cod. Barb. Lat. 4394, tav. 3 (1572 год.).
- Кавказ - За първи път се споменава под ние-форма, а именно - ние сме „Кавказка провинция с огромни спомени“, вж. „Остранен Взгляд“ (Е:то.). По-нататък в същата стихосбирка е едноименното стихотворение „Кавказъ (операционализъм)“ с ключовото мото „Моят дом срещу моята крепост“. То завършва с двустишието: „...Отвикнах, но се връщам. // В Кавказът ми. И ужасът от това, че има ехо.“ - Кавказ е винаги подлог и никога допълнение (ако ще и друг да извършва действието по завръщане).
- Древна Грузия (древногръдска Грузия) - в рамките на кавзказката област се намира митологично-историческата територия на Грузия като древна гръд. На това е посветена поемата დრევნოგრუდსქა გრუზია (Ще:), в която нашата култура и цивилизация се основават на Древна Грузия вместо на Древна Гърция. В поемата се проследява историческото развитие на човешкото от тази нова перспектива. Но ако става дума за държавата (а не за областта), то Грузия се споменава по-рано в „Кавказъ (операционализъм)“ (Е:то.), вж. по-долу в рубриката Държави.
- Трансилвания - за първи път се споменава в едноименното стихотворение Transilvania (:беше...), където се описва тази светла, ветровита и цветна територия, „но откъм гората, материята и коренищата“. Това означава, че Трансилвания не е достигната в стихотворението, а само е представена. Тя обаче има и друга, много важна роля - това всъщност е името на съвременната метафизика: не meta-physica, а trans-silvania - т.е. след дърветата, горите, нещата, купчините и материалната маса. В тази си роля е разгърната в края на стихосбирката, вж. „Fabula rasa: структура, ирония и метаболизъм“ (223 с.).
- Подолие
Държави
- Молдова - за първи път се споменава в „Остранен Взгляд“ (Е:то.) - тя изглежда като повратна и огледална точка: слизайки на юг, „отраженията ми навлизат“ на север. Това променя и самата география, защото само така Днепър и Дунав могат да се пресекат (и това става посредством „огледалото“ на Молдова). По-нататък темата се разгръща специално в „Чернівці“ (:беше...). Молдова е важна отправна или повратна точка за погледа и за осъзнаването къде се намираме ние.
- Беларус - единственото разгръщане е в „Беларус - приказка“ (Е:то.), където се разказва за замирането на Източна Европа и за желанието да се напусне Историята. Четвъртата част от поемата се нарича „Беларусць умря!“
- Азърбайджан / Азербайджан - за първи и последен път се споменава в „Кавказъ (операционализъм)“ (Е:то.) Това е първата песен в стихотворението и тя разказва за най-големия страх, че тази територия има центробежна посока. Земята сякаш изтича.
- Армения - за първи път се споменава в „Кавказъ (операционализъм)“ (Е:то.). Това е втората песен от стихотворението и тя завършва с ключовото обобщение: „Стоя в място и чакам новия Модернизъм: // има Бог - и това са Другите...“. Впоследсвие темата се разгръща в „Детството на Армения“ (Ще:). Там в съдържанието се обяснява: „Това е продължение, уточнение и най-вече преддверие на „Кавказъ (операционализъм)““ (11).
- Грузия - за първи път се споменава в „Кавказъ (операционализъм)“ (Е:то.), където се уточнява, че тя е „Единственият прилаз на глубоките византиуми // към Севера“ (20). Това е едно от редките споменавания в трилогията на византийската историческа подложка. Темата за Грузия се разширява и обобщава в „Ще:“, където тя вече не е просто държава, а митологико-историческа област, вж. по-горе описанието към Древна Грузия (древногръдска Грузия).
- Украйна
- Румъния
- Унгария
Герои
- Яржидва - за първи и последен път се споменава в „Остранен Взгляд“ (Е:то.),
- Щ.
- й.
- Джордано Бруно
- Рене Декарт
- Готфрид Лайбниц - за първи път се споменава под редактираното име Leibnitz в „Забравени научни изследвания - Leibnitz“ (Е:то.), което е първото стихотворение от поредицата „Предтечите на модернизма в изкуството”.
- Исак Нютон
- Жан-Жак Русо
- д-р Петър Берон
- Чарлз Дарвин
Маршрути и пътеписи
- Котбус - Дрезден - Будишин - Тракия - Маршрутът е извървян в стихотворението „dомъt речникъ“ (Е:то.). По пътя героят подминава Будапеща, Тимишоара, Белград. Уточнява се за Будишин следното: „Горна Лужица е разположена в немската област Саксония и неин главен културен център е град Будишин (глуж. Budyљin, нем. Bautzen), разположен на 50 км от Дрезден.“
- Азърбайджан - Армения - Грузия - това е кратък концептуален и въображаем (накъсан) пътепис в рамките на „Кавказъ (операционализъм)“ (Е:то.).
- Гьотеборг - Хелсингборг - Малмьо - този много кратък пътепис проследява живота на Бергман в едностраничната пиеса „Рег-Sопаге“ (Е:то.). Тук се проследява неговата биография през действия и предмети. Това е следователно географско-душевен пътепис.
- Древна Гърция - Древна Грузия
- София - Sibiu - Чернівці - Кам'янець-Подільський - Київ - Львів - Debrecen - Timişoara - София
Езици
- беларуски
- горно и долно лужишки
- грузински
- украински
- руски
- английски
- немски
- френски
Животни
- катокрава - несамостоятелно и чудно животно, изпълнено с любов;
- шипящи съгласкови Животни - това е гнездо и плетеница от съгласкови животни - всяко едно е свързано с всяко друго;
- бизони
- биволи
- къртици
- птици
- китове
- влечугро
Други обекти
- Дъбник - споменава се веднъж в стихотворение „31.“ (Е:то.): „Далнина безнебна / Дъбник проточен въздига / и мъхнати лесата цъфтят.“ Дъбникът и далнината са в отношение на въздигане - всяко може да въздигне другото, тъй като и двете могат да бъдат подлог. Дъбникът изглежда като растение, но е произведен.
- Ущърб
- Общир
- Оград
- Гръбнар
- Медузем
- Дебелите планети
- Мостът от китове
Какво съм чел, какво съм правил
Списъкът по-долу е публикуван в „Е:то.“ през 2000 г. без никакъв допълнителен коментар. Той е определящ и за следващите стихосбирки, в които вече няма такава рамка.
- Атласи.
- Дялевъ, А. Н. - „Семейно съкровище (домашна енциклопедия). Част I“ - трето издание, София, 1895 г.
- Г-н Франц Кафка - романите и дневник.
- Градският въздух прави човека свободен - сборник с документи и материали за средновековния европейски град, Варна, 1995 г.
- Данелия, Г. - „Кин-дза-дза!”, 1986 г.
- Кираджиев, Светлин - „География на видните българи“, София, 1993 г.
- Сборник със сведения за Кавказ, т. 1, 1871 г.
- Daniel Figgis - „Skipper”
- Jean-Philippe Goude
- Mikel Rouse Broken Consort & Blaine L. Reininger - Colorado suite & Walk in the woods, 1984-85 г.
- Peter Greenaway - „The Falls”, 1980 г.
- Van Der Graaf Generator - „Aerosol Gray Machine”, 1968 г.
- Zowler, 1995 г. - това е названието едновременно на текста и контекста около първата поетична публикация Medias res (лат.) или Зелените ябълки на смъртта. През 2017 г. това най-сетне бе подробно описано в едноименната публикация Zowler;
Форми
Сказове
- лирически
- епически
- драматически
- машинен
- административен
Азбуки и знаци
- ∰
- Ψ
- ξ
- #Ӝ.
- ℵ0
- ℵ1
Цикли и поредици
- Азбучната поредица
- Предтечите на модернизма в изкуството
- Любовите ни
Несловесни системи
- Шах нотация
- Цифрите срещу числата
- QR-лабиринт
- Карти
Техники
Образувания и тип съществуване
- Е
- Метафорфоза
- Върхувище
Роля на ВБВ
- Автор
- Машина
- Име
Пишещи машини
- Букви и числа: x-xix
- Списък: xx-xxix
- Речник: xxx-xxxix
- Читанка: xl-xlix
- Теч: l-lix
- Видрица: lx-lxix
- Квадрант: lxx-lxxix
- Буквеник: lxxx-lxxxix
- Fabula rasa: xc-xcix
- Паралели: c-cix
- Руини: cx-cxix
Разобличавания
- Написано - да се чете
Огранизиращи техники
Щ.-структура
- Щ.
- Ще
- Щения
- Общения
- Обобщения
Съществителни движения
- вход
- изход
- произход
- отход
- всъдеходи
- предходници
- преход
Времена
- Миг
- Матрьошка
- Мазилка
Неглаголни времеви форми
- Сегашно време (praesens) в настоящето: Ето~аз пиша.
- Бъдеще време (futurum) в настоящето: Ще~аз пиша.
- Минало свършено време (aorist) в настоящето: Бях~аз пиша. - Този, който бях аз, пиша сега (не този, който съм аз).
- Минало несвършено време (imperfectum) в настоящето: Бях~аз пиша.
- Минало неопределено време (perfectum) в настоящето: Бил~съм~аз пиша.
- Минало предварително време (plusquamperfectum) в настоящето: Бях~бил~аз пиша.
- Бъдеще в миналото (futurum praeteriti) в настоящето: Щях~да~съм~аз пиша.
- Бъдеще предварително (futurum exactum) в настоящето: Ще~съм~бил~аз пиша.
- Бъдеще предварително в миналото (futurum exactum praeteriti) в настоящето: Щях~да~съм~бил~аз пиша.
Бележки
Тук ще струпвам някои произволни елементи, като част от тях се повтарят и по-горе. Тази секция може да се разглежда като склад или по-скоро като непочистен килер:
. : … , ; – ( ) [ ] < > „“
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
а б в г д е ж з и й к л м н о п р с т у ф х ц ч ш щ ъ ь ю я
a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z
и т.н.
…
Примери: html, css, a href="use", background-color: #f2f2f2, text-decoration: none, display: inline-block, div, class="spacer", /div, p, /body
е, метафорфоза, върхувище
случайност, възможност, необходимост
всред, вместо, върху
настояще, бъдеще, минало
миг, матрьошка, мазилка
букволизация, манифестация, консервация
съседство, подобие, следване
метонимия, метафора, разказ
ето, ще, беше
Е:то., Ще:, :беше...
от ВБВ, на ВБВ, с ВБВ
00, 11, 22
. (Първа книга), : (Втора книга), ... (Трета книга)
в средата (сега), в края (утре), в началото (вчера)